Travaux universitaires

Thèses de doctorat

AZEVEDO Cláudia, (2009) « ‘É para ser escuro !’ : Codificações do Black Metal como gênero audiovisual » Université fédérale de Rio de Janeiro, espagnol.

BERA Camille (2018), « Le Black Métal : un genre musical entre transgression et transcendance », Art et histoire de l’art, Normandie Université, français.

DIMA Lulia (en préparation depuis 2018), « La vocalité dans le black metal : étude d’une esthétique musicale de l’extrême en performance », Paris 3, français.

PILO Baptiste (en préparation depuis 2016), « Émergence et essor du black metal en Norvège entre 1991 et 1999. », Histoire, idéologie, musique, Rennes 2, français.

ST-LAURENT Méi-Ra (2019), « Le métal noir québécois : l’analyse du récit identitaire d’une communauté black metal marginale », Université Laval, français.

Thèses de master

FORSBERG Kim (2010), « Satanisk symbolbruk i norsk Black metal-kultur », Institutt for historie og religionsvitenskap, Universitetet i Tromsø, norvégien.

FOSTER Jason (2006), « Commodified Evil’s Wayward Children: Black Metal and Death Metal as Purveyors of an Alternative Form of Modern Escapism », Université de Canterbury, anglais.

HANSEN Petter (2001), « Fra gravstøtte til statsstøtte : en kultursosiologisk studie av black metal », Oslo, Hovedoppgave i sosiologi, Universitetet i Oslo, norvégien.

MORK Gry Beate (2002), « Drømmer om fortiden, minner for fremtiden. Norsk black metals norrøne orientering, 1992-1995 », Oslo, Hovedoppgave i religionsvitenskap, Universitetet i Tromsø, norvégien, non-publié.

OLSON, Benjamin Hedge (2008), « I am the Black Wizards : Mutiplicity, Mysticism and Identity in Black Metal Music and Culture », Graduate College of Bowling Green State University. anglais.

ROISLI Brit (1996), « Satanisme i black-metal miljøet i Norge », Oslo, Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo, norvégien.

SEGERS Gordon (2012), « A Blaze in the Northern Sky – Black metal as an expression of extremist politics in modern day Europe » Faculty of Humanities, Tilburg University, anglais.

ST-LAURENT Méi-Ra (2013), « L’analyse des paramètres narrato-musicologiques dans l’élaboration du récit phonographique transgressif : Le cas du metal extrême », Université Laval, français.

THOMPSON Christopher (2012), « “Son’s of Northern Darkness” : Reflections of National Identity in Norway through Black Metal», Université d’Uppsala, anglais.

WOODROW Steinken (2018), « Music as Transgression: Masking and Sonic Abjection in Norwegian Black Metal », Master’s Thesis, University of Pittsburgh, anglais.

Thèses de licence (Bachelor of Arts)

SKADIANG Joel (2017), « True Black Metal: Authenticity, Nostalgia, and Transgression in the Black Metal Scene », Department of Gender and Cultural Studies, The University of Sydney, anglais.

Articles dans des revues

BECKWITH Karl, « Black Metal is for White People : Constructs of Colour and Identity within the Extreme Metal Scene », M/C : A Journal of Media and Culture, 2002, vol. 5, n° 3

BERA Camille, « De Platon à Dodecahedron : les apports des textures ligétiennes et de la musique électronique chez un groupe de Metal extrême », ITAMAR, Revista de investigación musical : Territorios para el arte,n° 5, 2019, p. 143-161.

BERA Camille, « La Voix au-delà des Mots : De l’extra-vocalité dans le genre Black Metal », Les Mots et les sons tressés par les images, eds. Pierre-Albert Castanet ; Geneviève Mathon ; Lenka Strensky, Delatour, Sampzon, 2020, p. 49-57.

BERA Camille, « Why does it sound so gloomy? A musicological approach to Black Metal’s negativity », Black Metal Theory Symposium, Void, Lack and Destruction: Black Metal and Negativity (to be published)

BERA Camille, « L’évolution du Black Metal, du statut de scène locale underground à celui de genre global », (to be published by Les presses Universitaires de Rennes in Musiques et Sociétés)

BERA Camille, « L‟Influence de l’univers Fantasy de Tolkien sur le genre Black Metal », Le Fantastique dans les musiques du XXe et XXIe siècles, Sampzon, Delatour, 2017, p. 132-147.

BOGUE Ronald (2004), « Violence in three shades of metal: Death, doom and black », Deleuze and music, Edinburgh University Press, pp. 95-117.

CHU Meng Tze, « Qu’est-ce qu’une culture locale ? La pratique et l’expression du black metal à Taïwan », Volume!. La revue des musiques populaires, 2006, no 5: 2, p. 53-74.

COGGINS Owen, « Distortion, restriction and instability: Violence against the self in depressive suicidal black metal », Metal Music Studies, Volume 5, Number 3, 1 September 2019, pp. 401-418(18)

GRANHOLM Kennet, « ‘Sons of Northern Darkness’ – Heathen Influences in Black Metal and Neofolk Music », Numen, 2011, vol. 58, no 4, p. 514-544.

GRANHOLM Kennet, « Ritual Black Metal: Popular Music as Occult Meditation and Practice. » Correspondences, 2016, vol. 1, no 1.

GUIBERT Gérome, « À propos de deux ouvrages récents sur le black metal », Volume!. La revue des musiques populaires, 2002, no 1: 1, p. 124-127.

GUIBERT Gérôme, SKLOWER Jedediah, « Dancing with the Devil. Panorama des “metal studies” », La Vie des Idées, 2013. 12 p.

HAGEN Ross, « Musical Style, Ideology and Mythology in Norwegian Black Metal », in Wallach et al., 2011, p. 180-199.

HAINAUT Bérenger, « Fear and Wonder : Le fantastique sombre et l’harmonie des médiantes, de Hollywood au black metal », Volume ! , vol. 9, Contre-cultures, n°2, 2012, pp. 179-197.

HAINAUT Bérenger, « Des vocalités « bestiales » ? Caractériser les voix bruitées du black metal », Volume ! , vol. 16:2-17:1, no. 1-2, 2020, pp. 145-161.

HOFFIN Kevin, « Glocalization, bricolage & black metal: towards a music-centric youth culture simultaneously exemplifying the global and the glocal », Metal Music Studies, 2020, vol 6, n°1, pp. 27-48.

HOFFIN Kevin, « « Sans compassion nor will to answer whoever asketh the why »: Personal sovereignty within black metal, » Metal Music Studies, 2019, vol 5, n°2, pp. 151-162.

HOFFIN Kevin, « Decay as a black metal symbol », Metal Music Studies, 2018, vol 4, n°1, pp. 81–94.

HOFFIN Kevin, « Melancology: Black metal theory & Ecology-A Review, » Under Construction @Keele, 2015, vol. 2, issue 1, pp. 4-9.

KAHN-HARRIS Keith, « The ‘failure’ of youth culture : music, politics and reflexivity in the black metal scene », The European Journal of Cultural Studies, 2004, vol. 7, n° 1, pp. 95-111.

KUPPENS An H., VAN DER POL Frank, « “True” black metal: The construction of authenticity by Dutch black metal fans. » Communications, 2014, vol. 39, no 2, p. 151-167.

LUCAS Caroline, DEEKS Mark, SPRACKLEN Karl, « Grim Up North: Northern England, Northern Europe and Black Metal. », Journal for Cultural Research, 2011 , vol. 15, no 3, p. 279-295.

MANEA Irina-Maria (2015), « Primal roots: Ancestry and race in extreme music discourses », Proceedings of International Academic Conference on Social Sciences and Humanities, pp. 185-193.

MARTIN Frédérick, « Pour une approche musicologique du black metal », Sociétés, 2/2005, no 88, p. 103-108. https://www.cairn.info/revue-societes-2005-2-page-103.htm?contenu=article

OLSON Benjamin Hedge, « Voice of our blood: National Socialist discourses in black metal. » Popular Music History, 2011, vol. 6.

PENKE Niels, TEICHERT Matthias, « Zwischen Germanomanie und Antisemitismus: Transformationen altnordischer Mythologie in den Metal-Subkulturen », Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Company KG, 2016.

PENKE Niels, « « The Worst Threat for Zion since the Invention of Zyklon B”: Zur Funktion von Germanentum und völkischem Antisemitismus im (NS) Black Metal. » Roman Bartosch/David Stoop (Hg.):(Un) Politischer Metal, 2015, p. 17-32.

PHILLIPOV Michelle, « Extreme music for extreme people? Norwegian black metal and transcendent violence. » Popular Music History, 2011, vol. 6, no 1-2, p. 150-163.

PODOSHEN Jeffrey S., VENKATESH Vivek, et JIN Zheng, « Theoretical reflections on dystopian consumer culture: Black metal », Marketing Theory, 2014, vol. 14, no 2, p. 207-227.

PÖHLMANN Sascha, « Green is the new black (metal), Wolves in the Throne Room, die Amerikanische Romantik und Ecocritiscism » in NOHR Rolf F., SCHWAAB Herbert éds., Metal Matters, Heavy Metal als Kultur und Welt, Munster, LIT Verlag, 2011, p. 263-278.

PÖHLMANN Sascha, « Whitman‟s Compost, The Romantic Posthuman Futures of Cascadian Black Metal », ACT – Zeitschrift für Musik & Performance, 2015/6.

SAINT-LAURENT Méi-Ra, « Ancien folklore Québécois: Analysis of the Phonographic and Identity-based Narrative of the métal noir québécois community ». Metal Music Studies Journal 5, 2019, no 3: 379-399.

SAINT-LAURENT Méi-Ra, « ‘It’s kind of in the middle’: The ‘Mid-Fi’ Aesthetic: Toward a New Designation of Black Metal Aesthetic of Recording. The Case of the Québec Black Metal Scene », Proceedings of the 12th Art of Record Production Conference: Mono: Stereo: Multi, Jan-Olof Gullö (dir.), 267-286. Stockholm: Royal College of Music (KMH) & Art of Record Production, 2019

SAINT-LAURENT Méi-Ra, VENKATESH Vivek, « Le métal noir québécois – Regards sur les représentations musicales et culturelles du nationalisme dans la communauté de black metal du Québec ». Volume! La revue des musiques populaires, 2019, 21 p.

SAINT-LAURENT Méi-Ra, « ‘Métal noir épique patriotique’: Analysis of Historical, Sociological and Cultural Discourses Uniting Metal noir québécois and Québec Society », Living Metal: Metal Scenes around the World, edited by BARDINE Bryan A. and STUEART Jerome, Intellect Press, 2019.

SAINT-LAURENT Méi-Ra, « Finally Getting out of the Maze: Understanding the Narrative Structure of Extreme Metal through a Study of ‘Mad Architect’ by Septicflesh ». Metal Music Studies 2, 2016, no 1: 87-107.

SAINT-LAURENT Méi-Ra, « La construction de la puissance et de l’oppression dans ‘Puritania’ de Dimmu Borgir », Chant pensé, chant vécu, temps chanté : Formes, usages et représentations des pratiques vocales, edited by BENARD Nicolas and POULET Charlotte, Delatour, 2016, 87-104.

SILVA José Filipe P. M. (2016), « Black Metal: history, trace of character and archetype. », Keep it Simple, Make it Fast! An approach to underground music scenes, volume 2, University of Porto, Faculty of Arts and Humanities, p 215.

SILVA José Filipe P. M. (2017) « Depressive Suicidal Black Metal and borderline personality disorder: A journey into the depths of emptiness. » Keep it Simple, Make it Fast! An approach to underground music scenes, volume 3, University of Porto, Faculty of Arts and Humanities, p 167.

SPRACKLEN Karl « True Aryan black metal: The meaning of leisure, belonging and the construction of whiteness in black metal music. » The metal void: First gatherings, 2010, p. 81-93.

TAYLOR Laura Wiebe, « Nordic Nationalisms: Black Metal takes Norway’s Everyday Racisms to the Extreme », The metal void: First gatherings, Inter-Disciplinary Press, 2010, 161-173.

VENKATESH Vivek, PODOSHEN Jeffrey S., URBANIAK Kathryn, et al. « Eschewing community: Black metal ». Journal of Community & Applied Social Psychology, 2015, vol. 25, no 1, p. 66-81.

VOGELGESANG Waldemar, « Inszenierungs-und Erlebnisformen von jugendlichen Black Metal-Fans », Inszenierungsgesellschaft. VS Verlag für Sozialwissenschaften, 1998. p. 163-175.

WALZER Nicolas, « La recomposition religieuse black metal. Parcours et influx religieux des musiciens de black metal », Sociétés, « La religion metal », 2005, n° 88, p. 53-91.

WALZER Nicolas « « Si Nietzsche vivait aujourd’hui, il écouterait du metal » – La réception de Nietzsche dans la subculture black metal », Émulations n°4, mai 2011, en ligne.

WOODROW Steinken, « Norwegian black metal, transgression and sonic abjection », Metal Music Studies, 2019, vol. 5, n° 1, p. 21.

Colloques

ARDET Natalie, « Teenagers, Internet and Black Metal », Proceedings of the conference on interdisciplinary musicology, Graz, Austria, 15-18 April, 2004

BEAUGUITTE Laurent, PECOUT Hugues, « Analyse relationnelle d’une scène musicale extrême, le Darah & Maruah movement (Malaisie, Singapour) », Cinquième rencontre Réseaux et histoire, Oct 2019, Rennes, France. ⟨halshs-02360137⟩

BERA Camille, « La Voix au-delà des Mots : De l’extra-vocalité dans le genre Black Metal », présentée lors du colloque international MUTTUM, MUTMUT, MU, MUSIQUE Les mots tressés par les sons et les images, Plaisir, 16-17 avril 2015, communication inédite.

BERA Camille, « The French Black Metal Scene – History and Influence », Popular Music Future IASPM UK & Ireland Branch, Cardiff University School of Music, 10-11 septembre 2015, communication inédite.

BERA Camille, « Transtextuality in Black Metal », Mind Over Metal, Syddansk Universitet Odense (Danemark), le 2 décembre 2015, communication inédite.

BERA Camille, « Virtuosity in Heavy Metal: Perceptions of the guitar hero figure in various subgenres » (poster), Virtuosity: An interdisciplinary Symposium, Académie Liszt Budapest, 3-6 mars 2016, communication inédite.

BERA Camille, « Black Metal’s Representations of Death », Music and… Death, organisée par Progressive Connexions, Vienne, le 2 décembre 2017, communication inédite.